donderdag 27 maart 2008

Vlinders van Coorte


De SDU hield een “relatiebijeenkomst”. Omdat mijn collega Harry andere verplichtingen had ging ik er samen met Margriet naar toe. Op het programma stond een bezoek aan het Mauritshuis en vervolgens in societeit de Witte het aanhoren van twee voordrachten, waarover in een ander blogje iets meer. Een van de weinige redenen om mij op de middag te verheugen was het bekijken van de schilderijtjes van Coorte in het Mauritshuis. We kregen een algemene rondleiding van een heel Haagse mevrouw wier enthousiasme het overigens won van haar kakkineuze voorkomen. Dus we hadden maar even tijd voor Coorte. En ik werd onmiddelijk geconfronteerd met de selectieve waarneming die dit weblog bij mij veroorzaakt. Want op enkele van die fraaie stilleventjes van Coorte is een wit vlindertje te zien.
Op een website trof ik een toelichting aan op de bovenstaande afbeelding, waarvan ik het volgende onderdeel citeer: Occasionally and unexpectedly he paints a butterfly hovering over the isolated elements in his pictures. It is possible that these butterflies-usually of the prosaic Cabbage White variety may have some allegorical significance. Transience and the mutability of all things are the usual interpretations given to their presence.
De onvermijdelijkheid van het einde van het leven en de veranderbaarheid, de gave om een metamorfose te ondergaan, zijn dus de allegorische betekenis van het koolwitje. Bij lezing huiverde ik even en bedacht me dat ik misschien een andere naam voor mijn weblog had moeten kiezen. Anderzijds vind ik het geruststellend dat je eigenlijk per ongeluk iets kiest dat men 400 jaar geleden ook al gebruikte als beeldend thema. Zo tijdelijk is het allemaal ook weer niet.

1 opmerking:

Ina zei

Prosaic wordt het beestje genoemd. Beter kan het niet passen. Prachtige, jaloersmakende, naam!