maandag 24 maart 2008

Baronesjes


Mijn twee nichtjes vertelden aan de Paasdis dat ze bij de Hoge Raad van Adel hadden geinformeerd naar de mogelijkheid om van jonkvrouwe tot barones te promoveren.
Al meer dan 10 jaar geleden werden allerlei takken van onze familie opgetrommeld in een cafe in Haaksbergen om daar kennis te nemen van een initiatief van een onzer om ons van barontitels te voorzien daar wij daar van oudsher rechten op zouden kunnen doen gelden. De verzamelde goegemeente van automonteurs, kapsters, voegers, drukkers, landbouwers, kortom een doorsnede van de huidige stand van onze stand, stemde van harte in met dit streven. En een jaar daarna mocht een aanzienlijk deel van de van Coeverdens de titel voeren. Mijn broer, geverseerd in historie en in het bijzonder de geslachtelijke aangelegenheden, voelde niets voor deze upgrade. Hij meende dat we tenminste tot burggraaf (vicomte) bestempeld zouden moeten gaan worden, al bestond deze titel in het geheel niet meer. Baron zou een afdankertje zijn dus bleef hij liever bij ons bestaande predikaat. Ik volg mijn broer in adellijke aangelegenheden, dus ook destijds. (Kwam bij dat ik de Vicomte de Valmont in Liaisons Dangereuses achter Michelle Pfeiffer aan had zien jagen terwijl hij een ander gravinnetje het bed in schaakte, en mij dus bij een dergelijke titel heel wat meer kon voorstellen.) Onze vrouwen legden zich enigszins morrend neer bij de bescheiden keuze die wij maakten. Hadden we voor "baron" gekozen dan hadden zij zich ook barones mogen noemen en ja da's heel wat voor een burgermeisje.
Nu mijn nichtjes de zaak weer ter hand hebben genomen en daar luchtig over vertelden zag je de jaloezie in de ogen van onze dames opflakkeren. Je hoorde hen hopen op een ommezwaai bij mijn broer. Hij gaf geen krimp.

1 opmerking:

Nico zei

Godsamme Jan. Ben je alweer weken bezig en verneem ik dat pas omdat mijn vader mailt dat hij het adres van je nieuwe blog per ongeluk heeft gewist. Ik ben in een fase van het leven beland waarin ik tegelijk achter loop op mijn kinderen en op mijn vader. Ik stuur hem het adres en ga weer RSS-lezen. 't is mooi; met liefde,
Nico