zondag 30 maart 2008

Vlindereffect


Ik zou nog wat vertellen over de relatiedag van de SDU. Ze waren heel orgineel, die van de SDU. We kregen na ons museumbezoek namelijk twee lezingen. Nou ja, lezingen... Mevrouw Caroline van Beekhoff ging met een wilde Powerpoint-presentatie tekeer over de trends voor de toekomst. Nu is Powerpointen toch wel bijna "uit", dus dat beloofde niet veel goeds over haar getrendwatch. Liet ze eerst een dia zien met de behoeftenpiramide van Maslow ( zo helemaal "uit",dacht ik )en dan wist ik hel weer:een portie pseudo-wetenschappelijke piskijkerij in een glazen bol. Plaatjes van websites waar mensen elkaar en kinderen in de derde wereld helpen, of waar we elkaars CO2 overschot ruilen of iets dergelijks. Een potpourri van niksigheid en niet het blogvermelden waard, ware het niet dat ze heel kort refereerde aan de chaostheorie: "U weet wel van die vlinder...". Ik ontwaakte uit mijn koolwitjesdroom. De chaostheorie. Vroeger had ik Egbert M er wel iets enthousiast over horen roepen. Maar omdat hij met iedere nieuwe managementwind meewaaide had ik me er nooit in verdiept. Thuisgekomen heb ik het op Wikipedia opgezocht, de chaostheorie. De wieklsag van een vlinder kan uiteindelijk een orkaan veroorzaken, aldus deze wiskundige theorie (het vlindereffect). De meteoroloog Lorenz heeft er de Gouden Buis-Ballotmedaille mee gewonnen. Het lemma vermeldt gelukkig verder: "Begin jaren negentig kwam de chaostheorie in de de mode en werd te pas en te onpas - bijvoobeeld in cursussen voor managers - toegepast. Daarom spreken wiskundigen liever van dynamische systemen." Leve de wiskundigen die hun vakgebied niet laten verontreinigen door halfbakken managementopleiders. En of het vlindereffect bestaat zullen we in de praktijk gaan beproeven. Zou het ooit lukken een simpel blogje uit te laten groeien tot een mediahype? Onvoorspelbaarheid is de kern van de theorie. Het zou handig zijn wanneer trendwatchers zich en masse tot deze theorie bekeerden en zodoende onvermijdelijk op zouden moeten houden met hun kletskoek.
(SDU verkoopt haar educatieve tak zo werd onlangs bekend gemaakt. Lijkt me gelet op de aanpak van de relatiedag een wijs besluit)

Geen opmerkingen: