woensdag 19 maart 2008

Tranentrekker (2)

(Tot mijn spijt is de afbeelding hier klein weergegeven. Voor een grote versie verwijs ik naar de Beeldbank van het Stadsarchief Amsterdam, die het allemaal in een niet kopieerbare flashsite heeft gezet, maar die je wel met een vergrootglas kunt afstruinen: doen!)

Ook deze foto stond, heel mooi groot afgedrukt, onlangs in een Volkskrant. (Bij een artikel over een nieuw boekje van Kees Fens) En bij de eerste aanblik sprongen mij de tranen in de ogen. Dat was een vreemde ervaring. Om zo door enig sentiment te worden overvallen bij een foto van een plek die ik niet ken, van onbekende mensen en van een tijd (1942) die ik nooit heb meegemaakt. Toch had'ie impact. Ik probeerde na het schokje te achterhalen waarom. En dan ga je bij een beeld redeneren en wordt het moeilijker. Het Nesciaanse van de foto, de witte lucht, de Wiegbrug in de verte, de armoe die uit de huizen en de open ramen spreekt? De wat oudere jongens die gedrieen richting de burg lopen, de kolensjouwers voor de brandstoffenhandel, de puberjongen achter de lantaarn met zijn plusfours en spencer? Nee, misschien speelde het wel een rol. Het was het jongetje helemaal rechts, in zijn korte broek, bij de meerpaal. Dat jongetje was ik.

Geen opmerkingen: